Hive Open Mic - Semana 104 - UNO - Versión con mandolina

8

  • 397
  • 0
  • 5.471
  • Reply

  • Open in the desktop app ADD TO PLAYLIST

    lynnm

    Published on Apr 05, 2022
    About :

    image.png

    Hola amigos de Open Mic y Hive.

    Esta semana les presento un bonito tango titula UNO.

    Uno es un tango de 1943 con letra de Enrique Santos Discépolo y música de Mariano Mores que ha sido interpretado y grabado por numerosas orquestas en todo el mundo. Junto con otros tangos con letra de Discépolo como Cambalache, Cafetín de Buenos Aires, Yira, yira, Canción desesperada y Confesión, Uno goza de un prestigio incomparable.​ Se lo considera uno de los llamados «tangos fundamentales». En él cristaliza la vena lírica del escritor, al tiempo que la línea melódica que otorga el pianista Mores mitiga el tremendismo presente en composiciones anteriores de Discépolo.1​ Este nuevo matiz resultó significativo para Discépolo, quien siguió componiendo con Mores otros tangos, incluyendo el último, Cafetín de Buenos Aires, de 1948.3

    La gestación de Uno fue larga, ya que se compuso primero la música, mientras que la letra demandó casi tres años más. Mores le entregó a Enrique Santos Discépolo la partitura de la música de un tango romanza llamado «Cigarrillos en la oscuridad», proponiéndole que le pusiera letra. Discépolo, quien era ya un escritor y autor reconocido, la recibió y llevó sin hacer ningún compromiso con Mores. Así lo relató el compositor:

    Durante unos meses, le pregunté sobre el tango. Cada vez me contestaba que estaba escribiendo la letra. Pero pasaba el tiempo y no había novedades. Y como yo lo quería como amigo y había llegado a sospechar que en realidad la música no le gustaba, decidí privilegiar la amistad y para evitar incomodidades no mencioné más el asunto. Un buen día, casi tres años más tarde, me sorprendió con la letra terminada.
    Mariano Mores

    El tango llevaba por título «Si yo tuviera un corazón».2​4​ Lo estrenó Tania en abril de 1943 en el teatro Astral, como una de las canciones de La revista loca, e inmediatamente después lo grabaron otros cantantes como Carlos Roldán con la orquesta de Francisco Canaro, Alberto Marino con la orquesta de Aníbal Troilo, Héctor Mauré con Juan D’Arienzo y Oscar Serpa con Osvaldo Fresedo.4​ Tuvo gran éxito. Debido a que el público lo solicitaba a la orquesta de Mores diciendo: «¡¡Tocá Uno..!! ¡¡tocá Uno...!!» finalmente se acordó con Discépolo cambiarle el nombre original del tango por el de Uno. Así se registró y se conoce en el presente.


    ENG:
    This week I present to you a beautiful tango entitled UNO.

    One is a 1943 tango with lyrics by Enrique Santos Discépolo and music by Mariano Mores that has been performed and recorded by numerous orchestras around the world. Together with other tangos with lyrics by Discépolo such as Cambalache, Cafetín de Buenos Aires, Yira, yira, Canción desesperada and Confesión, Uno enjoys incomparable prestige. It is considered one of the so-called "fundamental tangos". In it the lyrical vein of the writer crystallizes, while the melodic line provided by the pianist Mores mitigates the tremendous nature present in previous compositions by Discépolo.1 This new nuance was significant for Discépolo, who continued to compose other tangos with Mores, including the last one, Cafetín de Buenos Aires, from 1948.3

    The gestation of Uno was long, since the music was composed first, while the lyrics demanded almost three more years. Mores gave Enrique Santos Discépolo the music score for a romanza tango called “Cigarrillos en la sombra”, proposing that he put lyrics to it. Discépolo, who was already a recognized writer and author, received it and took it without making any commitment to Mores. As the composer put it:

    For a few months, I asked him about tango. Each time he replied that he was writing the lyrics. But time passed and there was no news. And since I loved him as a friend and had come to suspect that he really didn't like music, I decided to privilege friendship and to avoid discomfort I didn't mention the matter any more. One fine day, almost three years later, he surprised me with the finished letter.
    Mariano Mores

    The tango was titled "If I had a heart".24 Tania premiered it in April 1943 at the Astral theater, as one of the songs from La magazine crazy, and immediately after it was recorded by other singers such as Carlos Roldán with the Francisco Canaro orchestra, Alberto Marino with the Aníbal Troilo orchestra, Héctor Mauré with Juan D'Arienzo and Oscar Serpa with Osvaldo Fresedo.4 He had great success. Because the public requested it from the Mores orchestra saying: «Play One...!! Touch One...!!" Finally, it was agreed with Discépolo to change the original name of the tango to Uno. That is how it was registered and is known today.

    Tags :

    openmic musicforlife creativecoin curie music

    Woo! This creator can upvote comments using 3speak's stake today because they are a top performing creator! Leave a quality comment relating to their content and you could receive an upvote worth at least a dollar.

    Their limit for today is $0!
    Comments:
    Time until lynnm can give away $0 to their commenters.
    0 Days 0 Hours 0 Minutes 0 Seconds
    Reply:

    To comment on this video please connect a HIVE account to your profile: Connect HIVE Account

    More Videos

    10:13
    37 views 2 years ago $
    00:29
    8 views a year ago $
    34:14
    3 views a year ago $
    02:54
    9 views a month ago $
    02:05
    8 views 3 years ago $
    01:01
    0 views 2 years ago $