[ES-EN] Gameplay SimCity4 Juego para Aprender de Finanzas Parte 1//SimCity4 Finance Learning Game Part 1

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    joheredia21

    Published on Dec 17, 2020
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    Gameplay SimCity4 Juego para Aprender de Finanzas #1

    [Versión En Español]

    Hola comunidad de hive gaming

    Hoy les presento un gameplay de SimCity4, este particular gameplay lo hago con la finalidad de enseñar o demostrar que hay juegos en los cuales se puede aprender la mecánica o fundamentos básicos de las finanzas.



    Image Edited by the Author

    Conceptos básicos como presupuesto, balances, ingresos, egresos, impuestos, planificación entre otras funciones que debemos realizar en este juego de estrategia. Anteriormente hice una reseña sobre este juego, sin embargo, pienso que los juegos se demuestran mejor jugándolos, es una manera un poco más didáctica para aprender la mecánica de un juego.


    Image Edited by the Author

    Este gameplay quise convertirlo en algo así como una primera clase de finanzas, partiendo desde la planificación de la misma, comenzamos en este gameplay realizando la autopista, avenidas y carreteras en toda la ciudad, la autopista la comenzamos sin embargo se va a completar con el paso del tiempo, esto debido a su coste.

    La planificación es una parte esencial de las finanzas, debemos tener en cuenta los objetivos y trasladarlos a un plan para posteriormente ejecutarlo, en esta oportunidad quise invertir casi la totalidad de los fondos hasta lograr un equilibrio en el presupuesto, realizando en el camino varios ajustes en el presupuesto de gasto público, llegando a un acuerdo con la ciudad vecina y teniendo ingresos extra con la construcción de edificios especiales dentro de nuestro terreno.



    Screenshot in Gameplay

    Uno de los aspectos que en lo particular pienso que puede enseñar a jóvenes y a adultos a es la resolución de problemas, debido a que en nuestra ciudad así como en una ciudad real contamos con un presupuesto limitado, teniendo en cuenta que pueden propagarse protestas por falta de presupuesto o infraestructura en cuanto a salud, educación o servicios públicos. Debemos luchar contra el desempleo, crear incentivos para la creación de puestos de trabajo, tener en cuenta el tráfico y el medio ambiente, esto para desarrollar la ciudad, cabe destacar que es mucho más fácil crear una ciudad si el terreno se encuentra junto a otra ciudad de tamaño considerable, debido a que los ciudadanos o sims en este caso pueden trabajar en la ciudad vecina.



    Screenshot in Gameplay

    El desempleo es un desafío en este tipo de ciudades, donde se crean los puestos de trabajo y la industria desde cero, sin la posibilidad de buscar trabajo en una ciudad cercana ya que la ciudad más cercana es muy pequeña. Decidí crear un incentivo para atraer nuevas empresas a la ciudad, mediante la reducción de los impuestos, al hacer esta reducción aumenta la demanda de empresas en la ciudad, más empleo para los sims, sin embargo, aun el desempleo es un problema a lo largo del tiempo lo que me hace crear otra zona industrial, para un total de dos zonas industriales que ofrezcan puestos de trabajo, sin embargo la contaminación hace que pocos sims quieran vivir cerca de este tipo de zonas, por esta razón siempre aumento los impuestos a las compañías más contaminantes, para así asegurarme de colocar un freno a su expansión y al mismo tiempo obtener un poco más de ingresos para el equilibrio del presupuesto.



    Screenshot in Gameplay

    En el juego se ve claramente el movimiento de la demanda tanto de residentes como de empresas que quieren mudarse o fundar en nuestra ciudad, con los datos de la demanda combinados con la gráfica de deseabilidad podemos crear las mejores zonas de acuerdo a la demanda que tenga nuestra ciudad.

    Acuerdo con vecinos

    Al tener la ventaja de ser vecino de otra ciudad anteriormente fundada puedo entablar negociaciones con el alcalde vecino, el acuerdo supone suministrarle agua y electricidad a su ciudad a cambio de una cuota de simoleones (moneda del juego), en las gráficas de la ciudad se puede apreciar la capacidad de suministro tanto de agua como de energía y el consumo que conlleva el tamaño de nuestra ciudad, como la ciudad no poseía un consumo importante pude llegar a un acuerdo para vender la energía y agua a la ciudad vecina.



    Screenshot in Gameplay

    Presupuesto de Educación y Salud Publica

    En este aspecto también realice movimientos, al tener una ciudad pequeña el número de estudiantes y pacientes dentro de las instalaciones públicas era un número reducido, permitiéndome bajar el presupuesto tanto en salud como en educación para equilibrar un poco el presupuesto, baje significativamente el presupuesto de ambos subiéndolos poco a poco hasta llegar al máximo conforme al crecimiento de la población.

    En los últimos movimientos que realicé en este aspecto fue la construcción de un hospital, con una gran cantidad de capacidad en cuanto a pacientes y médicos, suponiendo así un avance significativo en la salud pública, teniendo en cuenta la capacidad del nuevo hospital hice derrumbar uno de los consultorios, pasando sus pacientes a la nueva infraestructura, así me pude ahorrar al tesoro de la ciudad el gasto del antiguo consultorio aprovechando la capacidad del nuevo hospital.



    Screenshot in Gameplay

    Hubo varias protestas debido al presupuesto en estas áreas, debido a que en poco momento hubo un aumento significativo de la población, afectando la demanda de estos servicios.

    Edificios especiales

    En el juego hay acuerdos que se llevan a cabo con el que podría decirse gobierno nacional, este tipo de acuerdos conlleva a la posibilidad de construir edificios que el gobierno necesita construir pero que pueden afectar negativamente el entorno de la ciudad, en este caso construimos una base militar y una prisión, por una cuota de ingresos mensuales. Esta posibilidad de construir este tipo de infraestructura supone un buen ingreso extra, sin embargo, hay edificios que afectan mucho a la vida de nuestros ciudadanos, como lo es una estación de lanzamiento de misiles, que normalmente explotan en el aire haciendo que sus restos produzcan incendios, otro ejemplo es un vertedero de desechos tóxicos que hace que se expanda una nube verde donde evidentemente nadie quiere estar cerca.



    Screenshot in Gameplay

    En esta ocasión utilizamos solamente dos de los edificios que no afectan mucho nuestro desenvolvimiento en la ciudad.

    Estrategia financiera y equilibrio en el presupuesto

    Al final del gameplay, llegamos a la etapa crucial de equilibrar el presupuesto, entre impuestos y acuerdos contra los gastos públicos, mejorando las infraestructuras y con la posibilidad de construir universidades o escuelas mucho más grandes, sin embargo, debido a lo largo del gameplay tuve que realizar un corte para presentar la segunda parte en otra publicación. Mi estrategia se basó en construir una buena ciudad para sus habitantes e ir buscando el equilibrio entre los ingresos y los gastos a lo largo del tiempo.



    Screenshot in Gameplay

    Este gameplay no termina aquí, espero seguir utilizando la misma ciudad para expandirla y mostrar otras estrategias financieras que se deben aplicar en este juego, espero haya sido de su agrado esta publicación con este gameplay, teniendo en cuenta que a mi parecer este es el juego de simulación de ciudad más atractivo debido a la complejidad y las posibilidades que otorga al alcalde para desarrollar sus estrategias. Hasta una próxima entrega.

    Gracias por tu lectura, hasta la próxima

    Gameplay SimCity4 Finance Learning Game Part 1

    [English Version]

    Hello hive gaming community

    Today I present a gameplay SimCity4, this particular gameplay I do in order to teach or demonstrate that there are games in which you can learn the mechanics or basic fundamentals of finance.



    Image Edited by the Author

    Basic concepts such as budget, balances, income, expenses, taxes, planning among other functions that we must perform in this strategy game. Previously I made a review about this game, however, I think that the games are demonstrated better playing them, it is a way a little more didactic to learn the mechanics of a game.


    Image Edited by the Author

    This gameplay I wanted to turn it into something like a first class of finance, starting from the planning of it, we started in this gameplay making the highway, avenues and roads throughout the city, the highway we started it however it will be completed over time, this due to its cost.

    The planning is an essential part of the finances, we must take into account the objectives and transfer them to a plan to later execute it, in this opportunity I wanted to invest almost the totality of the funds until achieving a balance in the budget, making several adjustments in the budget of public expenditure, reaching an agreement with the neighboring city and having extra income with the construction of special buildings within our land.



    Screenshot in Gameplay

    One of the aspects that I particularly think can teach young people and adults is problem solving, because in our city as well as in a real city we have a limited budget, taking into account that protests can spread because of lack of budget or infrastructure in terms of health, education or public services. We must fight unemployment, create incentives for job creation, take into account traffic and the environment, this to develop the city, it should be noted that it is much easier to create a city if the land is next to another city of considerable size, because citizens or sims in this case can work in the neighboring city.



    Screenshot in Gameplay

    Unemployment is a challenge in this type of city, where jobs and industry are created from scratch, without the possibility of looking for work in a nearby city since the nearest city is very small. I decided to create an incentive to attract new businesses to the city, by reducing taxes, by doing this reduction increases the demand for businesses in the city, more employment for the sims, however, even unemployment is a problem over time which makes me create another industrial zone, for a total of two industrial zones that offer jobs, However, pollution makes few sims want to live near this type of area, for this reason I always increase taxes on the most polluting companies, to make sure I put a brake on their expansion and at the same time get a little more income to balance the budget.



    Screenshot in Gameplay

    In the game you can clearly see the movement of demand both from residents and companies that want to move or establish in our city, with the data of the demand combined with the graph of desirability we can create the best areas according to the demand that our city has.

    Agreement with neighbors

    Having the advantage of being a neighbor of another city previously founded I can start negotiations with the neighboring mayor, the agreement involves providing water and electricity to your city in exchange for a quota of simoleons (currency of the game), in the graphics of the city you can see the capacity of both water and energy supply and consumption that comes with the size of our city, as the city did not have a significant consumption I could reach an agreement to sell energy and water to the neighboring city.



    Screenshot in Gameplay

    Education and Public Health Budget

    In this aspect I also made movements, having a small city the number of students and patients within public facilities was a small number, allowing me to lower the budget in both health and education to balance the budget a little, lowering significantly the budget of both raising them little by little until reaching the maximum according to population growth.

    In the last movements that I made in this aspect was the construction of a hospital, with a great amount of capacity as far as patients and doctors, supposing therefore a significant advance in the public health, considering the capacity of the new hospital I made collapse one of the doctor's offices, passing its patients to the new infrastructure, thus I could save to the treasury of the city the expense of the old doctor's office taking advantage of the capacity of the new hospital.



    Screenshot in Gameplay

    There were several protests due to the budget in these areas, because in a short time there was a significant increase in the population, affecting the demand for these services.

    Special Buildings

    In the game there are agreements that are made with what could be called the national government, this type of agreement leads to the possibility of constructing buildings that the government needs to build but that can negatively affect the city's environment, in this case we build a military base and a prison, for a monthly fee. This possibility of building this type of infrastructure means a good extra income, however, there are buildings that affect the lives of our citizens a lot, such as a missile launch station, which normally explode in the air causing their remains to catch fire, another example is a toxic waste dump that causes a green cloud to expand where obviously no one wants to be near.



    Screenshot in Gameplay

    This time we use only two of the buildings that do not affect our development in the city very much.

    Financial strategy and budget balance

    At the end of the gameplay, we reached the crucial stage of balancing the budget, between taxes and agreements against public spending, improving the infrastructure and with the possibility of building much larger universities or schools, however, due to the length of the gameplay I had to make a cut to present the second part in another publication. My strategy was based on building a good city for its inhabitants and seeking a balance between income and expenditure over time.



    Screenshot in Gameplay

    This gameplay doesn't end here, I hope to continue using the same city to expand it and show other financial strategies that should be applied in this game, I hope you liked this publication with this gameplay, taking into account that I think this is the most attractive city simulation game due to the complexity and the possibilities it gives to the mayor to develop his strategies.

    Thank you for your reading, until next time

    Translated with www.DeepL.com/Translator

    Gameplay SimCity4 Finance Learning Game Part 1

    [English Version]

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