DIY Projects | Woodworking Wednesdays | Sanding Marathon (EN/ES)

21

  • 185
  • 2
  • 7.576
  • Reply

  • Open in the desktop app ADD TO PLAYLIST

    bertrayo

    Published on Oct 12, 2022
    About :

    png_20221012_074822_0000.png

    Hola a todos. Volvemos con la sección de miércoles de carpintería para mostrar el progreso de los proyectos en el taller. Para estar día hice un time-lapse con algo de narración para explicar un poco del proceso que estoy llevando a cabo.

    Preparar el instrumento para sellar el grano de la madera es uno de los procesos más largos y tediosos de todo el proyecto, pero llegar a este pinto significa que cruzamos el límite de la construcción. Ya no hablamos de moldear el instrumento. La forma está lista. Ahora toca encargarse de la estética.

    Claro, el acabado cunole más funciones que hacer que esto se vea bien. Es la capa protectora con la humedad y lo que permitirá que un instrumento se mantenga entero por muchos años de uso.

    Los puntos a favor del proceso es que se necesita muy poco equipo para hacerlo. Con algunos trozos de lija basta. Necesitamos también un taco que nos sirva para mantener la lija recta y plana contra la superficie del instrumento. Esto es para remover cualquier desnivel que todavía esté presente en la superficie. Y lijar con cuidado para no hacer más desniveles. Una de las cosas más sorprendentes de esto es la utilidad de un borrador para lograr esto.

    Sí, un borrador de los que utilizamos para corregir nuestros errores al escribir. Las superficies de estos objetos son planas y nos permiten cierta movilidad y flexibilidad para las zonas curvas son necesidad de recurrir a otro medio.

    El truco del trapo mojado que utilizo en el video, me lo enseñó un amigo muy querido que ahora vive en Argentina. Creo que fue cuando me regaló un bokken (réplica de madera de una katana) y tenía que lijarlo para evitar las astillas. Es un truco muy bueno y aplicable a cualquier proyecto de madera.

    Por ahí les dejo el dato de cuántas horas me llevó completar el proceso. No es difícil, pero sí de requiere de mucho tiempo. Y qué más contarles sobre esta parte del proyexto en particular. Es una cosa muy extraña y satisfactoria tocar la madera y sentirla suave como terciopelo.

    Esto último es un buen indicador de que el acabado en el instrumento tendrá un aspecto uniforme y muy bueno. Es fácil notar cuándo hay problemas en el laqueado porque colocar una película transparente encima de un desnivel o rayón hace que esto resalte más. A fin de cuentas, la estética del instrumento es un factor muy relevante a la hora de una venta.

    El sonido y la afinación siguen siendo los factores más relavantes, pero la vista es el primer sentido que entra en contacto con el instrumento y atrapa la atención de un cliente potencial. Esto hace que la shoras de liajdo sean de vital importancia para completar un proyecto.

    Curiosamente, la aplicación del acabado tendrá que esperar a que la situación del clima se normalice. No se puede hacer mientras sigan las lluvias, pero eso me dará la oportunidad de adelantar otros proyectos.

    Nos veremos en la siguiente entrega.

    Si tienes sugerencias para el formato o algo que desees preguntar. No dudes en dejarlo en los comentarios. Con gusto responderé todas las dudas.

    Hi there! I'm back with my Woodworking Wednesdays to show the process of sanding before sealing the grain of the wood. For this, I prepared a time-lapse video with some narration in Spanish to show guide you through the process. I'm going to add here a translation of some of the things I say. But images show more than words, so watching the video will explain all.

    Preparing the instrument to seal the grain of the wood is when we cross the line between shaping and aesthetics. All we do from know on will be related to the looks of the instrument. So all has to be fine and dandy. And yes, this is one of the most boring processes in the build, but also one of the most important.

    The finish isn't just looks. It's the layer of protection against the elements. A good finish will make sure an instrument lasts longer than it should. So achieve a good level in this step is crucial to increase the lifespan of this project.

    The interesting things about this sanding marathon are that we do not need a lot of gear to do it. All we truly need is sandpaper and a sanding block. The latter will give us a flat surface to work on the uneven spots of the instrument. This will ensure flat furnaces to apply sealant. Sandpaper is here to do that work. It is now when we have to try to remove every little scratch and uneven spots in the surface of the build. But we also need to keep our eyes on the work since we do not want to create new uneven spots. A good block for doing this work is an eraser.

    Yes, the same eraser we use to erase mistakes while we right. They usually have flat surfaces and they give us the element of flexibility to work of the curves of the instrument.

    I'm using an old trick of a wet cloth to remove the splinters of wood. A dear friend taught me this years ago. Now, he lives in Argentina, but this happened back when he gave me a bokken (a wooden replica of a katana) and also some sandpaper to finish it. Basically, humidity makes wood fibers rise and you can remove them with sandpaper. That way this won't hallen when you apply your pore filler or sealant.

    In the video, I explain that getting to this stage took me 7 hours of work. All this time standing by hand is worth it when you end up with a surface as smooth as skill. This is last part is a good indicator of an even cost of finish. Yes, it's a lot of time but it's is worth it. It also implies a lot of trial and error and touching and watching your work carefully.

    Doing all this makes sure the coast won't highlight uneven spots or scratches. Once you apply your varnish, lacquer or polyurethane, everything in the surface becomes more evident. So it's better to make sure there are not any mistakes on the instrument before arriving to this point. You could always remove the coats, but time isn't renewable. And good aesthetics are important to attract new clients.

    Sound and tuning are the golden standards for musical instruments but we all now we always see things first and then try to get the other information. That's how our brains work. So a good sanding gives a good chance of catching eyes.

    However, the sealing of the grain will have to wait until the rain season is over. It would be a really bad thing to have this pore filling process ruined by the weather. But this will give me time to work on my other projects.

    That's been all from me for now! See you next time.

    If you have comments, questions or recommendations, feel free to leave them in the comment section. I'd be more than happy to answer all.

    Video recorded with my Redmi Note 8 smartphone.

    Editing done with Capcut

    Cover made with Canva

    Free copyright music 1 and 2

    Logo grabado en madera.jpg

    Follow me on Instagram for enquires and commission.

    If you'd like to help the workshop grow, you can make a donation here.

    You can find me at discord as bertrayo#1763

    Tags :

    hivediy diy video spanish handmade crafts posh pob waiv retodeorganizacion

    Woo! This creator can upvote comments using 3speak's stake today because they are a top performing creator! Leave a quality comment relating to their content and you could receive an upvote worth at least a dollar.

    Their limit for today is $0!
    Comments:
    Time until bertrayo can give away $0 to their commenters.
    0 Days 0 Hours 0 Minutes 0 Seconds
    Reply:

    To comment on this video please connect a HIVE account to your profile: Connect HIVE Account

    25:26
    16 views 5 months ago $
    01:24
    4 views 3 months ago $

    More Videos

    02:43
    14 views 6 months ago $
    07:08
    22 views 3 years ago $
    01:25
    18 views 11 months ago $
    14:06
    0 views 3 months ago $
    03:03
    8 views 2 years ago $