El cómo yo he entendido la armonía musical. Caso 02: escala menor armónica y melódica

6

  • 70
  • 0
  • 0.312
  • Reply

  • Open in the desktop app ADD TO PLAYLIST

    eliaschess333

    Published on Apr 04, 2024
    About :

    ESPAÑOL


    Un gran abrazo a la comunidad musical de HIVE como lo es MUSIC, me complace traer esta publicación en la que continúo profundizando en un área muy importante de la música como lo es la armonía, compartiendo la forma como yo la he entendido, agradeciendo a mi amigo y maestro Servio Romero por las diversas interacciones que continuamente sostenemos en torno a esta parte tan importante de la música como lo es la armonía.

    ENGLISH


    A big hug to the musical community of HIVE as it is MUSIC, I am pleased to bring this publication in which I continue to deepen in a very important area of music such as harmony, sharing the way I have understood it, thanking my friend and teacher Servio Romero for the various interactions that we continually hold around this important part of music as it is harmony.


    En esta oportunidad he decidido como caso N° 02 abordar simultáneamente las escala menor armónica y la escala menor melódica, las cuales a modo de repaso se ilustran a continuación, destacando que las mismas son variaciones de la escala menor eólica. Si es la primera vez que que estás viendo estos contenidos, te invito a que revises las anteriores publicaciones (Publication 01,Publication 02, Publication 03), lo cual te permitirá comprender muy bien lo que ahora estamos abordando. Vale destacar que esta temática la estamos delimitando a la tonalidad de Do Mayor, y su relativo menor que es La, en sus diversas variaciones: eólico, armónico y melódico.

    In this opportunity I have decided as case N° 02 to approach simultaneously the harmonic minor scale and the melodic minor scale, which as a review are illustrated below, emphasizing that they are variations of the Aeolian minor scale. If this is the first time that you are seeing these contents, I invite you to review the previous publications (Publication 01,Publication 02, Publication 03), which will allow you to understand very well what we are dealing with now. It is worth mentioning that we are limiting this subject to the key of C Major, and its relative minor which is A, in its different variations: Aeolian, harmonic and melodic.



    Ahora bien, en ese proceso de armonización de cada uno de los grados de las escalas anteriormente citadas, en lo que respecta especiricamente al primer grado surge un Am (Maj7), siendo esto una interesante alternativa para el Am7 que surgía en la escala de la menor eólica, o al Am de la escala de Do mayor. Noten la formula que rige este acorde: 1 – b3 – 5 – 7. En entregas futuras estaremos haciendo aplicaciones de estas fórmulas para viajar por todas las tonalidades.

    Now, in this process of harmonization of each one of the degrees of the scales mentioned above, specifically with respect to the first degree, an Am (Maj7) arises, this being an interesting alternative to the Am7 that arose in the Aeolian minor scale, or to the Am of the C major scale. Notice the formula that governs this chord: 1 - b3 - 5 - 7. In future installments we will be making applications of these formulas to travel through all keys.



    En cuanto al segundo grado de la escala de La Menor Armónica también al igual que paso en la escala de La Menor Eólica surge un Bm7(b5), es decir, un acorde semi disminuido, los cuales abordaremos en el caso 03 de esta saga de publicaciones. Por otro lado, de la escala menor melódica, por tener un Fa# surge un Bm7, representado por la fórmula 1-b3-5-b7 como se aprecia a continuación:

    As for the second degree of the A minor harmonic scale, just as in the A minor Aeolian scale, a Bm7(b5) arises, that is to say, a semi diminished chord, which we will approach in case 03 of this saga of publications. On the other hand, from the melodic minor scale, by having an F#, a Bm7 arises, represented by the formula 1-b3-5-b7 as shown below:


    Para el caso del tercer grado, la escala menor Eólica nos proporciona un CMaj7 como alternativa para sustituir a la tónica de C. En el caso armónico y melódico surge un CMaj7(#5), es decir, con respecto a la tónica Do y el quinto grado Sol# se produce una quinta aumentada por eso vemos ese #5. Surgiendo así un recurso más representado por la fórmula 1 – 3 – (+5) – 7, si deseamos sustituir al primer grado de la escala de Do Mayor, es decir C.

    For the case of the third degree, the Aeolian minor scale provides us with a CMaj7 as an alternative to substitute the tonic of C. In the harmonic and melodic case a CMaj7(#5) arises, that is to say, with respect to the tonic C and the fifth degree G# an augmented fifth is produced, that is why we see that #5. Thus arising one more resource represented by the formula 1 - 3 - (+5) - 7, if we wish to substitute the first degree of the C major scale, that is to say C.



    En lo que respecta al cuarto grado de la escala armónica, el acorde coincide con el de la escala eólica, es decir, se obtiene un Dm7, representado por la fórmula 1-b3-5-b7. Mientras que de la escala melódica surge un D7 representado por la fórmula 1 – 3 -5-b7, un interesante recurso para crear la tensión necesaria si queremos llamar al cuarto grado de la escala de Do Mayor, es decir, Sol.

    Regarding the fourth degree of the harmonic scale, the chord coincides with that of the Aeolian scale, that is, we obtain a Dm7, represented by the formula 1-b3-5-b7. While from the melodic scale we get a D7 represented by the formula 1 - 3 -5-b7, an interesting resource to create the necessary tension if we want to call the fourth degree of the C major scale, i.e., G.

    Al armonizar el quinto grado de la escala de La menor armónica y melódica surge el E7, representado por la fórmula 1 -3 – 5- b7, un recurso interesante para crear la tensión necesaria cuando queremos llamar el acorde de Am.

    Harmonizing the fifth degree of the harmonic and melodic A minor scale gives rise to the E7, represented by the formula 1 -3 - 5- b7, an interesting resource to create the necessary tension when we want to call the Am chord.



    Por último al armonizar el sexto grado de la escala de La Menor Armónica surge un FMaj7, similar a lo que ocurría en el caso menor eólico. Para el caso Melódico por el hecho de existir un Fa# surge un acorde semi disminuido, tema que abordaremos en el caso 03 de esta saga de publicaciones, donde entran también los acordes obtenidos para el séptimo grado de la escala de La Menor Armónico y Melódico, representado por un G#(°) y un G#m7(b5) respectivamente. Espero estos contenidos expuestos hayan sido de su agrado, nos leemos y escuchamos en una próxima oportunidad. Escribió para ustedes:

    @eliaschess333


    Finally, when harmonizing the sixth degree of the Harmonic A minor scale, a FMaj7 arises, similar to what happened in the Aeolian minor case. For the Melodic case, due to the fact that there is an F#, a semi diminished chord arises, subject that we will approach in case 03 of this saga of publications, where the chords obtained for the seventh degree of the Harmonic and Melodic A Minor scale, represented by a G#(°) and a G#m7(b5) respectively, also enter. I hope these exposed contents have been to your liking, we will read and listen to each other in a next opportunity. Written for you:

    @eliaschess333

    Créditos
    Credits
    @eliaschess333 - Director del Video@eliaschess333- Video Director
    @normacanaza asistente en la edición del video para seleccionar las mejores tomas, realizadas usando trípode de apoyo@normacanaza video editing assistant to select the best shots, taken using tripod support
    Agradecimientos a Servio Romero, por las conversaciones sostenidas en torno a las bases de la armonía musicalThanks to Servio Romero, for the conversations held on the basis of musical harmony.
    El video fue editado con Filmora 11The video was edited with Filmora 11
    El logo de MUSIC es cortesía de la comunidadMUSIC logo is courtesy of the community
    Los logos de HIVE y 3SPEAK son cortesía del Proyecto ALIENTOHIVE and 3SPEAK logos courtesy of the ALIENTO Project.
    El traductor empleado es DeepL TranslatorThe translator used is DeepL Translator
    Los logos empleados de redes sociales son de uso libre, a continuación los enlaces: InstagramYoutubeTwitterTikTokFacebookThe logos used in social networks are free to use, here are the links: InstagramYoutubeTwitterTikTokFacebook

    Mis redes sociales - My Social Networks

    Tags :

    spanish music armonia tutorial guitar piano acordes

    Woo! This creator can upvote comments using 3speak's stake today because they are a top performing creator! Leave a quality comment relating to their content and you could receive an upvote worth at least a dollar.

    Their limit for today is $0!
    Comments:
    Time until eliaschess333 can give away $0 to their commenters.
    0 Days 0 Hours 0 Minutes 0 Seconds
    Reply:

    To comment on this video please connect a HIVE account to your profile: Connect HIVE Account

    More Videos

    00:58
    2 views 2 years ago $